O co chodzi z tym coachingiem?

Coaching od lat cieszy się dużym zainteresowaniem. Często sięgają po nie firmy, które chcą wesprzeć swoich pracowników. Ale decydują się na niego również osoby prywatne. Mimo to, coaching przez wiele osób nie jest poprawnie rozumiany, bywa też obiektem żartów. O co więc chodzi z tym coachingiem?

Kilka słów na temat coachingu

Coaching określa się jako jedną z metod wpierania rozwoju. Może on odbywać się w grupie, ale najczęściej ma charakter pracy indywidualnej. Coaching to metoda młoda, która narodziła się w dużej mierze na gruncie psychologii sportu. Podkreśla się w niej rolę trenera, który motywuje i wspiera zawodnika. Rola coacha jest w tym sensie analogiczna. Metaforycznie mówiąc, jest on towarzyszem podróży. Klient określa cel do zrealizowania. Spotkania z coachem stają się przestrzenią, gdzie może on poszukać możliwych opcji i rozwiązań, wzmocnić swoją motywację, rozpoznać swoje słabe i mocne strony, spojrzeć na sytuację z szerszej perspektywy. Coach nie daje rad i nie sugeruje rozwiązań. Jego zadaniem jest w głównej mierze uważne słuchanie, zadawanie trafnych pytań, które pomagają klientowi poszerzać spojrzenia na sytuację oraz wspieranie i motywowanie do działania.

Czym jest a czym nie jest coaching?

Istnieje wiele błędnych przekonań na temat coachingu. Jednym z najczęściej spotykanych to utożsamienie coacha z mówcą motywacyjnym. Coach nie powie Ci jak w rok stać się milionerem albo jak zmienić swoje życie na lepsze w czasie 30 dni. Nie wygłosi on także płomiennej mowy, po której zabierzesz się wreszcie za systematyczną naukę hiszpańskiego. Proces coachingowi opiera się o cele realistyczne. Skupia się także na analizie otaczającej nas rzeczywistości i środowiska. W końcu, aby działania odniosły zamierzony skutek, muszą być adekwatne.

Wiele osób ma przeświadczenie, ze coaching dotyczy zarządzania i biznesu, może świata sportu. Tak naprawdę metoda może być jednak stosowana w różnych obszarach, również życia prywatnego. Coaching nie jest jednak formą terapii. Jest on przede wszystkim ukierunkowany na przyszłość i zmianę – oczywiście w tym pozytywnym sensie.

Czy coaching jest dla każdego?

Wbrew pozorom, coaching nie jest dla każdego. Weźmy przykład ze świata biznesu. Nie każdy pracownik będzie potrzebował coachingu, by pracować lepiej. W wielu sytuacjach bardziej odpowiedni będzie mentoring (trening zdobnych umiejętności) albo szkolenie (zdobycie wiedzy w danym temacie). Niektórzy udają się na coaching, by rozwiązać swoje życiowe problemy. Wiele osób skarży się np. na niską motywację do działania. Jeśli dana osoba chce znaleźć siłę napędową do realizacji projektu zawodowego, spotkania z coachem mogą być dobrym pomysłem. Ale osoba, która boryka się z chronicznym brakiem motywacji i utracą sił do życia powinna skontaktować się z psychologiem, psychoterapeutą bądź psychiatrą – to może być depresja. Coaching nie jest metodą leczenia ani radzenia sobie z problemami emocjonalnymi. Na koniec warto wspomnieć, ze osoba decydująca się na coaching musi być gotowa na tego typu proces: posiadać chęć rozwoju, motywację do spotkań, świadomość swoich celów.

Czy coaching jest zawsze skuteczny?

Coaching nie jest metodą, która za dotknięciem magicznej różdżki rozwiązuje problemy bądź pomaga spełniać marzenia na fali hurraoptymizmu. To proces, który wymaga wysiłku, adekwatnej oceny swoich szans i zasobów, a także gotowości do pracy. Metoda jest skuteczna, choć nie dla każdego odpowiednia. Na jej powodzenie składa się wiele czynników, w tym sama relacja między klientem a coachem czy kompetencje coacha.

Coaching może być twórczym i otwierającym na wiele możliwości procesem. Z założenia jest to metoda krótkoterminowa, zawężona do konkretnych celów. Na ogół wystarczy kilka spotkań, by klient odblokował w sobie potencjał do rozwoju. To, co w coachingu mi się szczególnie podoba, to nacisk na to, człowiek posiada w sobie klucz do rozwiązania swoich problemów czy realizacji jakichś zamierzeń. Coach pomaga mu ten klucz odnaleźć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.